ninasneijers.reismee.nl

La Escuela

¡Hola!

Inmiddels is het weer een week later (correctie: haast twee weken, sorry!) en leek het me leuk mijn blog over de school te schrijven. Niet dat ik daar de afgelopen week ben geweest, maar goed. Driekwart van de klas is ongeveer naar Bariloche en de overgebleven leerlingen hebben geen zin om naar school te gaan, dus gaan ze niet. En hier zijn al meteen twee verschillen met mijn school in Nederland, haha. Ik weet natuurlijk niet of alle Argentijnse/Nederlandse scholen zo zijn, maar vanuit mijn ervaring en belevenis is dit geschreven.

Voordat ik de verschillen ga benoemen, zal ik eerst even de achtergrondinformatie geven.

Op mijn school zitten de ‘basisschool’ (primera) en de ‘middelbare school’ (secundaria) in hetzelfde gebouw. Op de begane grond zit de basisschool, op de eerste verdieping de middelbare school. Er is zelfs een optie voor een studie, of een stukje studie te volgen op school (tercera), maar ik weet niet zo goed hoe dat zit, dus dat laat ik er buiten. De middelbare school bestaat hier uit vijf jaar. In je derde jaar kies je voor een van de drie ‘klassen’, op mijn school. Er zijn ook scholen die dit niet hebben.

De drie klassen zijn: Artes, Biológico, Humanidades. Ik zit in de klas Humanidades, net zoals mijn gastzusje.

Dit zijn de vakken die ik heb:

Problematica Educativa: Bij dit vak praten we over die problemen die zich in scholen voordoen.


Lengua y Literatura: Bij dit vak behandelen we literatuur, maar aangezien het huidige boek dat ze lezen al voor de Argentijnen moeilijk is om te lezen, hoef ik dit niet te lezen. In plaats daarvan heb ik met de lerares afgesproken om comics te lezen en hier vragen over te behandelen.


Primer Idioma: In mijn geval is dit Engels, maar mijn gastzusje heeft bijvoorbeeld Italiaans en weer andere hebben Frans.


Filosofia: Dit is filosofie.


Historia: Bij dit vak word de geschiedenis behandeld, momenteel is dat de Argentijnse geschiedenis, de dictatuur.


Mathematica: Dit is wiskunde. Hoewel het in het Spaans is, is het voor mij vrij makkelijk.


Ciencia de la comunicación: Bij dit vak worden manieren van communiceren door mensen behandeld. Wat ik er tot nu toe van meekreeg, is dat de mensen tekeningen moeten maken.


OCL/ Orientación en contextos labórales: Bij dit vak worden de rechten van de arbeiders en hoe je je moet gedragen in interviews voor het krijgen van een baan behandeld.


Seminario de investigación contemporánea: Mijn zusje wist het niet zo goed uit te leggen, maar het komt er op neer dat ze opdrachten krijgen waarin ze een bepaald thema moeten onderzoeken.


Construcción de la Ciudadanía y Derechos (CCD): Dit is rechten, ze praten hier over rechten in Argentinië.


Segunda Idioma: Dit is voor iedereen die Engels niet als eerste taal heeft gekozen, Engels. Voor de rest is dit Frans of Italiaans, of, in mijn geval, Portugees. Dit, omdat het niet goed in het rooster paste. Bom dia!


Gimnasia: dit is gym.


Dit zijn geloof ik alle vakken die ik heb. Mijn rooster ziet er als volgt uit:

Maandag

Dinsdag

Woensdag

Donderdag

Vrijdag

Prob. Edu. (80 min)

Historia (80 min)

Filosofía (80 min)

CCD (80 min)

Seminario (80 min)

Lengua (80 min)

Primer Idioma (80min)

OCL (80 min)

OCL (80 min)

Primer idioma (80 min)

Primer idioma (40 min)

Matemática (80min)

Seminario (80 min)

Prob. Edu. (80min)

Historia (40 min)

Filisofía (80 min)

Cs. Com. (80 min)

Cs. Com. (40 min)

Lengua (80 min)

Matemática (40 min)





CCD (40 min)

Gimnasia (14.15-15.15)


Gimnasia (14.15-15.15)

Segunda Idioma (14.00-16.00)



De school begint om 7.30 en eindigt, afhankelijk van de dag, tussen 12.00 en 13.00. Op sommige dagen heb ik dan ’s middags nog gym of Portugees. Ook dit is een verschil met mijn school in Nederland, maar ik zal de verschillen eens goed op een rijtje zetten.


  • Om te beginnen, hebben ze in Argentinië twee verschillende soorten scholen. Ditzelfde geld trouwens ook voor o.a. ziekenhuizen en universiteiten. Ze hebben hier namelijk publieke en privé scholen. Daarnaast zijn er religieuze en niet-religieuze scholen. Ik zit op een publieke, niet-religieuze school. Ik heb nauwelijks een idee van hoe het er aan toe gaat op privé of religieuze scholen, maar een ding weet ik van dat laatste. Het is echt religieus. Vlakbij mijn huis zit er heen en toen mijn gastvader daar met mij heen ging om te stemmen, kon ik niet om de Bijbelse afbeeldingen en kunstwerken heen. Het springt er redelijk duidelijk uit. Hoewel mijn school in Nederland geloof ik katholiek is, heb ik er maar een heel klein minikruisje van jezus gezien ergens in de aula. Op mijn school hier ben ik helemaal niks qua religie tegen gekomen, wat dan ook logisch is. Verder kan ik je niet vertellen wat het verschil tussen een publieke en privé school is, maar dat er verschil is, is sowieso zeker. Privé scholen zijn duurder, dus niet iedereen kan daar heen en ook beschikt de school over meer geld voor onderhoud etc.
  • Lesuitval. Of de reden dat lessen zo makkelijk uitvallen, is omdat het een publieke school is, weet ik niet, maar het zou kunnen. Ik heb deze hele week vrij gehad en ik kan je vertellen dat het vooral heel saai was voor mij. Dat komt omdat het grootste deel van de mensen op reis is en ik dus met weinig mensen iets kon doen, maar genoeg daarover. Mijn klasgenoten hadden geen zin om deze week naar school te gaan, want we waren maar met acht, dus gingen ze niet. Ook hebben we al een keer uitval gehad om dat de schoonmakers staakten en de andere keer ben ik vergeten waarom hij uitval. In ieder geval valt een dag gemakkelijk uit. Wanneer mensen jarig zijn, is er best een kans dat ze die dag geen zin hebben om naar school te gaan. Ook de lessen als gym vallen makkelijk uit, gewoon puur omdat het plein waar de gymles is (en dat is buiten), nat is van de regen. En ja, we gymen buiten in de winter, maar het is tot nu toe niet enorm koud geweest. En wanneer het te koud is… tja, dan gaat de gymles waarschijnlijk niet door, haha.
  • Eindreis. Waar mijn Nederlandse school eerst een reis had, het jaar voor je eindexamen, hebben ze nu helemaal niks meer, maar dat is hier wel anders. Ongeveer in de derde hebben mijn klasgenoten gekozen of ze naar Bariloche gingen, of naar Crucero. Crucero is dit jaar voor het eerst, Bariloche is de traditie. Deze reizen worden gedaan in het vijfde jaar, is op schooldagen, maar is niet door de school geregeld, maar door ouders. En wat houdt Bariloche in:
  • Bariloche is richting het zuiden van Argentinië en op dit moment ligt er sneeuw. De reis is ongeveer tien dagen. Het is een dag om erheen te komen met de bus. Overdag hebben de leerlingen activiteiten als skiën, of paardrijden, of weet-ik-veel-wat. ’s Avonds hebben ze (iedere nacht!) een feest. Ieder feest heeft een ander thema, zoals verkleden (vergelijkbaar met carnavalspakken), bizar (ik heb rokken gezien gemaakt uit zakken hondenvoer, of melkverpakkingen), of Argentinië (een shirt van het voetbalteam bijvoorbeeld). De feesten zijn vergelijkbaar met uitgaan in de disco in Nederland, maar ik geloof dat de Argentijnen nog net wat meer los gaan. Al heb ik heb het zelf nog niet meegemaakt. De leerlingen krijgen overigens deze dagen ongeveer drie uur slaap per nacht. De activiteiten beginnen denk ik om 8u en eindigen rond 4u/5u denk ik, maar dan wordt de merienda gehouden, avondeten, klaarmaken, etc. en is er niet heel veel tijd voor een siësta, haha. Rond 11u/12u begint het feest en het eindigt rond 5u denk ik, maar precies weet ik het allemaal niet, omdat ik er niet ben geweest. Dit is wat ik ongeveer van mijn medeleerlingen heb gehoord.
  • Crucero is ook met feesten, dezelfde thema’s, maar de leerlingen kunnen kiezen uit vier feesten per nacht geloof ik. Bovendien is dit in de zomer en op een cruise.
  • Maar goed, dit is dus wel wat anders dan een weekje naar Schotland, haha.
  • Tijden van de lessen. Dat is denk ik wel duidelijk. In Nederland waren mijn lesdagen véél langer, maar hier valt het wel mee.
  • Koffie in de kantine! Dat had ik in Nederland helaas niet. De koffie is overigens niet te zuipen, maar dat terzijde.
  • Leswisselingen. Bestaan over het algemeen niet. Ik moet een keer van lokaal wisselen, als ik Engels heb. Verder wisselt de docent van lokaal, niet de leerling, dus heb ik het hele jaar in hetzelfde lokaal les. Compleet met een kalender van de verjaardagen, de Bariloche reis en nog meer dingen erop.
  • Vakken kiezen. Hier kies je dus een klas en het enige wat de leerlingen zelf te kiezen hadden was hun primera y segunda idioma.
  • Wc. Als ik naar de wc moet, moet ik zelf mijn wc-papier meenemen. Om even een vriendin uit Nederland te quoten, “jouw school is net een camping”, maar ach… het went.
  • Oké, dat mate typisch Argentijns is, dat wisten we, maar de leerlingen drinken het met liters in de klas. ‘Profe, mag ik even nieuw water koken voor de mate?’ ‘Ja, hoor, prima’. Of het wordt gezellig gedeeld met de lerares, helemaal prima. Overigens is ontbijten in de les, of je koffie drinken, of kauwgum eten, tijdens de les, volstrekt normaal. Het is wel handig als je dan niet je koffie over je schrift met ongeveer al je vakken gooit, haha. Oeps…
  • Trouwens, als je op je telefoon zit in de les, wordt die hier niet zomaar afgepakt en in de telefoontas gedaan.
  • Die telefoon is bij een aantal vakken juist nodig om je lesmateriaal te hebben, of om je huiswerk te maken. Boeken heb ik niet, alleen fotokopieën. Ik heb al mijn vakken in een map zitten, gescheiden door blaadjes. Mijn schooltas is dus vrij licht en een kluisje is niet nodig (sowieso niet, want je zit in hetzelfde lokaal. Maar, je neemt aan het einde van de dag wel al je spullen mee naar huis, het is niet zoals de laatjes op de basisschool. In de middag heeft er namelijk nog een klas les.
  • Muziek in de pauzes, gewoon, door een grote box, volume op zijn hardst, in het lokaal. En met de muziek hier heb ik geen problemen, het varieert van raggeaton (of hoe je dat ook schrijft, hahaha), tot the Beatles en Arctic Monkeys. Helemaal prima!
  • Manier van lesgeven, is ook wel anders. Er is nog steeds een leraar, de aantekeningen worden op het bord geschreven, dat had ik in Nederland ook. Overigens is dit een krijtbord en sommige handschriften zijn ehm… niet zo goed leesbaar, maar gelukkig zijn mijn klasgenoten heel behulpzaam! Als iemand het antwoord weet, wordt het in de meeste gevallen gewoon gezegd, niemand steekt zijn hand op, ook tijdens de proefwerken niet. Gewoon, uit het niets worden de dingen gezegd, haha. Of als je hulp nodig hebt met het proefwerk, kan je dat makkelijk vragen.
  • Verwarming. Is er niet in de school. Maar goed, ik heb het idee dat op mijn Nederlandse school, de verwarming toch niet werkte, dus dit is haast een overeenkomst te noemen.
  • Manier van het rooster krijgen. Ik kreeg hem door in de groepsbeschrijving van mijn klas te kijken, maar ik weet niet hoe mijn klasgenoten hem gekregen hebben.

Zoals te zien is, zijn er veel verschillen, maar ik ben er wel al aan gewend denk ik. Tot de volgende blog,


Nina

Reacties

Reacties

oma Tiny

tjonge tjonge wel heeeeel anders maar je weet het mooi te beschrijven
Leuk om te lezen het ga je goed
knuffel

Antje

Leuk Nina on de overeenkomsten en verschillen te lezen. Ik geniet altijd van je verhalen!
Liefs, Antje en Rob en een dikke knuffel van Meike, Luuk en Hanne

Oma Emmy

Hoi Nina, wat een makkelijk systeem, toch wel heel anders dan hier.
Maar ik zie wel dat je je aanpast. Geniet maar van je tijd daar,
Groetjes opa en oma Sneijers

oma Tiny

mooie natuur gaan wij dat ook bezoeken?
Knuffel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active