ninasneijers.reismee.nl

¡El mate!

Hallo, hier ben ik weer,

Dit keer gaat mijn blog over het typisch Zuid-Amerikaanse drankje, mate! Mate is hier in Argentinië de nationale drank en dit houdt in dat iedereen het drinkt. Toen ik hier kwam, wist ik niet zo goed wat 'iedereen drinkt het' inhoudt, maar inmiddels kan ik een beeld voor je schetsen. Ik heb baby's gezien die het dronken (mijn host family moest hier ook wel om lachen), mensen die het bovenin een uitzichtpunt dronken, in het park op de dag van de vriend dronk iedereen het (mate is ook een teken van vriendschap), in de auto, in de klas (!!!) (de leraar vond het gewoon prima toen een vriend van me even nieuw water ging halen en de mate werd ook met de leraar gedeeld) (overigens niet met de hele klas, maar met een kleine groep haha) en ga zo maar door. Iedereen drinkt overal mate.

De beker heet mate. Het metalen rietje waaruit je drinkt heet 'bombilla'. (Ik weet niet of je het goed ziet op de foto). De kruiden in de mate en in de glazen pot is de 'yerba'. Dit is geen drugs, maar ik ben bang dat als ik het meeneem door de douane, dat het daarvoor wordt aangezien haha. De yerba doe je in de mate, daarbij doe je water en dan drink je het door het metalen rietje. Sommige mensen vinden het lekkerder met suiker, andere zonder. Wanneer je de mate op hebt, geef je hem aan degene die schenkt. Deze schenkt opnieuw en geeft hem dan door aan de volgende in de ronde. Iedereen drinkt de mate uit dezelfde beker. Meestal wordt het water geschonken vanuit een thermoskan, maar op de foto zie je dat we het vanuit de theepot dronken.

Aan mate drinken zitten een aantal regels verbonden en het leek me leuk deze met jullie te delen:


- El agua no debe hervir = het water mag niet koken

dit is de waterkoker, die een speciale stand heeft waardoor het water niet kookt en dus goed is voor de mate

- poner la yerba sin polvo = de yerba mag niet 'kruimelig' zijn

- poner la yerba en el mate y luego la bombilla = eerst de yerba in de mate, daarna het soort 'rietje'

- el último mate = wanneer je de laatste mate hebt ( dus het water uit de fles is daarna op) is een 'desgracia', want dan zou je gaan trouwen

- el mate es siempre por orden + siempre ceba la misma persona = de mate heeft altijd dezelfde volgorde van doorgeven. Daarnaast is er een iemand die het water van de fles in de mate doet (en niet twee, zoals mijn gastmoeder het doet), in een ronde. Een ronde eindigt wanneer de fles leeg is.

- Nunca se dice gracias, solo cuando querés dejar de tomar = zeg nooit 'gracias' als je een mate aangereikt krijgt, tenzij je niet meer hoeft.

- El mate se toma rápido = een mate drink je snel. Wanneer dit niet het geval is, zijn er verschillende uitspraken voor zoals 'Dale, le estás enseñado a hablar' ('leer je de mate praten?'), 'lo estás usando de micrófon?' (gebruik je de mate als een microfoon? Omdat het lijkt alsof je door het 'rietje' praat) en 'estamos en el concierto de ..." (we zijn bij het concert van ...). Of wanneer je de mate op hebt, maar hem niet teruggeeft aan de 'schenker' wordt er gezegd 'Vuelve caminando el mate' (Moet de mate teruglopen?)

- 'El mate no debe inundarse' = wanneer je het water niet recht langs het 'rietje' schenkt, gaat de mate 'stromen' en wanneer dit gebeurt, komt er yerba bij het water en dat wil je niet.

- 'cuando el mate se está lavado, hay que cambiar la yerba' = wanneer je de yerba aan het drinken bent, moet je nieuwe in de mate doen. wanneer dit gebeurt zeg je bijvoorbeeld 'me voy a pescar' (ik ga vissen) omdat de mate net een rivier is.

- wanneer het eigenlijk jouw beurt is om te drinken, maar je geeft een kusje op de mate en geeft hem aan een ander, brengt dit geluk

- 'El ducorante liquido nadie quiere' (uitgezonderd mijn hostvader!). Oké, deze heb ik zelf bedacht. El ducorante liquido is zegmaar een zoetje, maar dan vloeibaar. Mijn hostvader drinkt zijn mate met dit in het water, maar dat vind de meerderheid hier verschrikkelijk hahaha.

Nog meer dingen die ik niet bepaald lekker vind / me lekker lijken:

- Een keer hadden we cola in de klas, omdat die dag een verkoop was en leek het twee klasgenoten een goed idee, cola bij de yerba te doen. Hor-ri-ble hahaha

- In de zomer drinken een aantal de mate koud op een bepaalde manier, maar dat lijkt me niet lekker

- Dit was het denk ik

Dat was hem weer voor deze keer!

Un beso,

Nina

Reacties

Reacties

oma Tiny

als ik nou nog wat jonger was zou ik nog een beetje spaans kunnen leren ,met jou vertaling erbij in het verslag . Grappig al die gebruiken
Je geniet wel van alle nieuwe dingen heel fijn
Knuffel

oma Emmy

Een heel ceremonieel die MATE moet ik het vergelijken met een uitgebreid theekransje????

Geniet er maar van. !!!!! Groetjes Oma Emmy

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active