ninasneijers.reismee.nl

De Eerste Week

Hallo!

Ik ben nu precies een week bij mijn gastgezin. Eigenlijk lijkt het alsof ik hier al veel langer zit, omdat er zoveel gebeurt is in een week. Het zijn erg gastvrije mensen, heel aardig en heel open. Ik voelde me meteen welkom toen ik aankwam en heb het tot nu toe allemaal alleen nog maar positief ervaren. Mijn gastgezin bestaat uit een vader, een moeder een dochter van mijn leeftijd. En de hond, Julia, niet te vergeten.

Op school zit ik in dezelfde klas als mijn gastzusje. Mijn klasgenoten zijn heel aardig, behulpzaam en nieuwsgierig. Ook hier voel ik me op mijn plaats. De afgelopen week verliep ongeveer zo:

Zondag, 21-7

Op deze dag werden we opgehaald door onze gastgezinnen, na de Spaansles. Het was niet zo'n lange autorit, aangezien ik in de stad zelf zit. We reden langs de school en nog een paar andere plaatsen af. Daarna hebben we thuis geluncht. Voor de 'merienda' had mijn gastzusje haar vrienden uitgenodigd. De meeste daarvan zitten in dezelfde klas (Humanidades), dus op die manier kende ik al een paar klasgenoten. Een merienda is eigenlijk ook een maaltijd hier, net zoals ontbijt (waar de meeste niet aan doen), lunch en diner, legde een klasgenootje aan mij uit. Bij de merienda drinken ze thee en eten ze chocolade, of koekjes. En in dit geval ook: drop, oud-hollandse snoepjes en stroopwafels!

De merienda was erg gezellig, hoewel ik weinig begreep van wat er gezegd werd. Zowel mijn gastgezin als de klasgenootjes waren erg behulpzaam en begrijpend en probeerden me ook te helpen.

Maandag 22-7

De eerste schooldag! Vraag me alsjeblieft niet wat er anders is op school, want echt alles is anders. Daar schrijf ik denk ik een aparte blog over. Hetzelfde geld voor de bus, die ik iedere dag neem om terug naar huis te gaan.

Ik moest om 6.30 al opstaan, omdat om 7.30 de school begon. Of ja, om 7.30 komt iedereen langzaam binnen sjokken, sleept een tafel van de ene naar de andere kant van het lokaal, gaat zitten en draait zich rustig om naar de klasgenoten, om daar dan een gesprek mee te beginnen. Ik wordt 's ochtends door mijn gastvader naar school gebracht en 's middags ga ik met de bus terug.

Van de lessen begrijp ik niet veel, maar we hebben al verschillende oplossingen hiervoor gevonden. De lessen die ik niet begrijp, ga ik Spaans leren. Engels en wiskunde begrijp ik wel. Bij Lengua y Literatura wordt een boek behandeld dat voor de Spaanssprekende al moeilijk is, laat staan voor mij, dus ga ik in deze les voortaan comics lezen, hahaha. Na school, die om ongeveer 12.10 deze dag klaar was (normaal is dit later vanwege gym), gingen we naar een winkeltje voor de lunch te kopen. Rond 14.00 kwamen we thuis, maar het is voor mij best vermoeiend om de hele dag een taal om je heen te horen die je niet goed begrijpt, dus is het tijd voor een siësta. Rond 17.00 hadden we afgesproken met vrienden van mijn gastzus, die ze bij haar sport had ontmoet, want zij wilden mij graag ontmoeten. We gingen mate (typisch Argentijns. Het is een soort van kruidenthee. 'Yerba', dat is de kruiden, wordt in een 'mate' (het kopje) gedaan en dat wordt gedronken door een metalen rietje. Er zitten allerlei regels en dingen aan verbonden, dus hier ga ik ook nog een aparte blog over schrijven.) drinken in het park, maar ze waren de mate vergeten. Trouwens, in de klas drinken ze hier ook gewoon mate. Het is gewoon normaal om te eten en drinken in de les en de leraar heeft er geen problemen mee als je even nieuw warm water gaat koken voor de mate. Rond 20.00 gingen mijn gastmoeder en ik mijn gastzus wegbrengen naar haar sport en toen zijn we langs de sportclub vlakbij huis gelopen. Daar liepen we naar binnen voor de vraag naar verschillende sporten, omdat ik graag wil sporten om twee redenen:

1. Het is een goede manier om buiten de school nieuwe vrienden tem maken.

2. Er is hier zoveel eten dat ik wil proberen, dat het nodig is om te sporten, hahaha.

Ik heb naar verschillende sporten gekeken en heb besloten dat ik ga zwemmen.

Dit was denk ik wel mijn maandag.

23-7 tot 25-7

De schooldagen verliepen wel allemaal ongeveer hetzelfde. Aangezien iedereen hier op school in joggingbroeken rondloopt, heb ik er ook maar twee aangeschaft. Ik heb de oma en de zus van mijn gastmoeder ontmoet, ook zij waren heel aardig. Mijn rooster in deze week was nog niet helemaal compleet, het was nog niet duidelijk wat mijn tweede taal (iedereen leert hier twee talen, de opties zijn: Italiaans, Frans, Engels en Portugees. Engels is niet verplicht) werd. In eerste instantie zou ik Italiaans leren, maar dat kwam niet uit met het rooster, dus dit werd dan maar Portugees haha. Engels is mijn ‘primer idioma’ en Portugees wordt de tweede taal die ik ga leren. Dat wordt nog wat, om Portugees in het Spaans te leren, terwijl ik ondertussen Spaans, Engels, Nederlands en zelfs Duits (heel heel heel soms) door elkaar haal. Op donderdag hadden we geen school, want de schoonmakers staakten. Ik ben die dag naar de zwemlessen gaan kijken.

26-7

Deze dag had ik ook school en na school ging ik lunchen met vier meisjes uit mijn klas. Na de lunch zijn we nog naar een ander gebouw in Rosario geweest, ik ben vergeten hoe het heetten, waar je allerlei dingen kon doen. Ik heb het heel gezellig gehad! Om 17.00 ging ik naar zwemmen. Ik was echt verschrikkelijk slecht, ik ben alles verleerd, maar het gaat om het idee dat ik een sport doe, ik vind zwemmen heel leuk en het is een goede manier om nieuwe vrienden te maken. Bij het zwemmen heb ik ook een meisje van mijn leeftijd leren kennen, waarmee ik deze vrijdag een ijsje ga eten. 's Avonds heb ik 'La Casa de Papel' met mijn gastmoeder en -zus gekeken. Ik snap niet alles (en ik zit nog in seizoen 1), want ik kijk het in het Spaans met Spaanse ondertiteling (maar het is wel het Spaans van Spanje, en dat is raar Spaans volgens mijn gastvader), maar het wordt wel uitgelegd als ik het niet snap.

27-7

Deze dag ben ik naar de stad geweest met mijn gastzus, om truien te kopen en 'merendar' in een restaurant/café ( ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen). Op straat verkopen ze hier heel veel dingen qua feminisme en abortus legaal maken. Abortus is hier nog niet legaal en veel mensen willen dit legaal maken, dus daarom dragen ze een groene bandana (met het logo ervan), aan hun tas. Ze hebben hier heel veel soorten bandana's, ik weet ze niet allemaal meer, maar wel een paar:

Groen: Deze is omdat je voor abortus bent en graag wil dat dit legaal wordt

Paars: Deze is geloof ik over femisme in het algemeen

Oranje: De kerk en staat zijn nog niet echt gescheiden hier, want veel Argentijnen zijn religieus, maar andere zijn tegen het feit dat kerk en staat niet gescheiden zijn. Daarom hebben ze een oranje bandana.

Lichtblauw: de kleur van de Argentijnse vlag had er geloof ik iets mee te maken. Deze zou ik niet aanraden om aan te schaffen, want deze is dat je tegen abortus bent en dus niet wilt dat dit legaal wordt.

Wit: De doeken van de Dwaze Moeders. Dit zijn moeders en oma's, waarvan hun kinderen zijn weggenomen van ze, in de jaren '70 / '80, door de overheid. Zij mochten niet protesteren, protesteren was verboden, dus daarom liepen ze in paren van twee, met een witte doek om, zodat ze elkaar herkenden, rondjes om Plaza de Mayo, het politieke centrum van Argentinië. Als je in Argentinië ergens een afbeelding van kleine voetstapjes, of een wit doek ziet, symboliseert dit de Dwaze Moeders.

Ik heb een groene bandana gekocht, een patch in het Spaans en een paar buttons, allemaal staan ze voor het feminisme.

's Avonds zijn mijn gastzus en ik naar een concert van 'The Beats' gegaan, dat is een band die 'The Beatles' covered. Hoewel ik niet alle liedjes kende, was het wel heel gezellig.

28-7

Deze dag hadden we een 'asado', dat is een typisch Argentijnse barbecue, met de opa en oma van mijn gastvader en de oma en zus van mijn gastmoeder. Een asado bestaat oorspronkelijk uit alleen maar vlees, maar mijn gastzus en de zus van mijn gastmoeder zijn vegetariërs, dus zaten er ook broodjes, kaasjes, tortilla's en salades bij. Daarnaast was er dus ook vlees en dat was veel. En ja, ze eten hier ook ingewanden, maar daar ben ik niet zo'n fan van, haha. Het was wel heel lekker.

's Avonds zijn mijn gastouders en ik naar het winkelcentrum gegaan, dat het dichtste bij hun huis zat. Er zit ook een bioscoop in, met 14(!) zalen in, wat voor mij echt veel is, aangezien er in Helmond 6 zalen zijn. Dit winkelcentrum was voor mij al echt enorm, maar schijnbaar was dit nog maar een kleintje.

Alles is hier trouwens echt groot, aangezien ik uit het kleine Nederland komt en dan nota bene uit een dorp. Nu ben ik zo in een stad van 1,2 miljoen inwoners (ter vergelijking: Amsterdam heeft er ongeveer 0,8 miljoen) beland. Maar het zal vast wel wennen, net als het Spaans spreken en de school. Mijn gastmoeder merkte al na een week op dat mijn Spaans vooruit is gegaan, dus kijk dan maar eens over zes maanden.

Al met al een goede eerste week dus! Ik doe nu nog een beetje rustig aan, want ik moet nog best wennen aan het ritme en de etenstijden hier, maar dat komt wel goed.

Er komt nog een blog over de school. En de mate natuurlijk, en wat andere typisch Argentijnse dingen.

Tot snel :)


Reacties

Reacties

Oma Emmy

Hoi Nina heel fijn om te horen dat je zo goed wordt opgevangen, geniet er maar van en doe heel indrukken op, die neem je je leven lang mee.
Groetjes aan je gastouders en zus van opa en oma Sneijers

oma Tiny

oefenen

oma Tiny

nog een keer ik kon het niet verzenden Je hebt al heel wat ervaring opgedaan. Fijn dat je een fijn gastgezin hebt waar je je thuis kan voelen . Je hebt al heel wat ervaring opgedaan interessant om te lezen Al die vreemde talen dat lijkt mij ook erg vermoeiend. maar zo leer je wel snel . Nina je bent goed bezig om je thuis te voelen sukses

Riëtte

Ha Nina, wat een leuke verhalen! Zo te lezen heb je het prima naar je zin daar!! Super.. succes met alle nieuwe indrukken en ervaringen! groetjes Riëtte

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active